Statek dziś wpłynął do Nowej Soli, gdzie z brzegu witało go wielu mieszkańców. Po ceremoni powitania „Zefir” został ochrzczony

Były to pierwzsze chrzciny w historii nowosolskiego portu z pełnym ceremoniałem, włącznie z rozbiciem szampana o burtę statku, którego dokonała Elżbieta Marszałek, założycielka Flisu Odrzańskiego. To właśnie jej przypadł zaszczyt bycia chrzestną „Zefira”.
Zanim to nastąpiło, statek najpierw mieli okazję podziwiać mieszkańcy Bytomia Odrzańskiego. Ok. 14.00 "Zefir" odpłynął do Nowej Soli, zabierając na pokład przedstawicieli wszystkich gmin zaangażowanych w projekt "Odra dla turysów 2014", w ramach którego zbudowano dwa statki - "Zefira" i "Lagunę", oraz zaproszonych oficjeli i gości.

Ok. 16.00 statek wpłynął do nowosolskiego portu, a na ostatnich kilometrach rejsu towarzyszyły mu jednostki pływające, które na co dzień stacjonują na nowosolskiej marinie. "Zefira" witała liczna grupa mieszkańców, orkiestra oraz huczne armaty.

Po chrzcinach na kładce odbyło się wręczenie pamiątkowych upominków dla wszystkich tych, którzy przyczynili się do realizacji projektu budowy zarówno "Zefia", jak również "Laguny", która niedługo wypłynie w kierunku Nowej Soli.

Obszerna relacja z chrzcin "Zefira" w papierowym wydaniu Tygodnika Krąg we wtorek.

(masa)

 

Elżbieta Marszałek
matka chrzestna „Zefira”


Pani Elżbieta jest szczecinianką, sercem związaną z Odrą i gminami nadodrzańskimi. 15 razy wpływała do miast nad Odrą  z Flisem Odrzańskim. To głównie za realizację tej cennej dla promocji Odry inicjatywy została wyróżniona w 2010 roku statuetką Odrzany. Była wielokrotnie odznaczana i wyróżniana za swoją działalność i pracę naukową. Jest również autorką wielu książek, artykułów i recenzji wydawniczych na temat gospodarki morskiej, geografii, turystyki, wychowania i dydaktyki.
- Elżbieta Marszałek jest nade wszystko przyjacielem Nowej Soli i Odry. To dzięki jej determinacji, sile i pomysłom, tak wiele inicjatyw prowadzonych jest na rzece, która łączy – na Odrze. Najważniejszą z nich jest oczywiście Flis Odrzański, którego pani Marszałek jest pomysłodawczynią – podkreślał podczas gali Odrzany 2010 Wadim Tyszkiewicz.
E. Marszałek inspiruje władze i mieszkańców miejscowości nadodrzańskich, a przede wszystkim młodych ludzi, do aktywności. Wspiera wszelkie inicjatywy zmierzające do właściwej aktywizacji Odry pod względem transportowym, turystycznym, kulturalnym i ekologicznym.

Kalendarium budowy statków

Był rok 2005. Na początku były: MARZENIA I POMYSŁ… a potem nastał:
21 czerwca 2007r. - Harcerska Górka w Nowej Soli - podpisanie Porozumienia Międzygminnego o zakupie statku. Od początku razem: Głogów, Bytom Odrzański, Nowa Sól, Sulechów, Krosno Odrzańskie, Słubice, Górzyca,  Kostrzyn nad Odrą. Liderem projektu jednogłośnie zostaje wybrane Miasto Nowa Sól – wszyscy spisali się na medal tylko nie pogoda, w ten dzień lało jak z cebra.
wrzesień 2007r. – opracowanie Transgranicznego Programu Turystyki Wodnej „Łączą nas rzeki” – jesteśmy ,,skazani” na współpracę ze stroną niemiecką… Wspólny samorządowy pomysł materializuje się w postaci dwóch statków turystycznych mających obsługiwać Szlak Doliny Środkowej Odry od Głogowa do Kostrzyna nad Odrą, odcinek ponad 220 km.
styczeń 2009r. – złożenie wniosku o dofinansowanie projektu „Odra dla turystów 2014” do Programu Współpracy Transgranicznej Polska (woj. lubuskie) – Brandenburgia 2007-2013. Są partnerzy niemieccy: Frankfurt nad Odrą, Eisenhuttenstadt, Stowarzyszenie Marina Winterhafen Sportboot i jest projekt. Strona polska przekonuje siłą argumentów…
9 marca 2010r. - wreszcie mamy decyzję polsko – niemieckiego Komitetu Monitorującego o dofinansowanie projektu. Stawiane są nam kolejne warunki... ciągle pod prąd. Pomocnym okazuje się Wspólny Sekretariat Techniczny  w Zielonej Górze.
10 września 2010r.- Muzeum Miejskie w Nowej Soli -  kolejne porozumienia  o współpracy… choć partnerzy nadal ci sami.
12 kwietnia 2011r. – Ciężka praca, upór, konsekwencja i współpraca przynoszą efekt…. w końcu podpisana umowa o dofinansowanie projektu z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego o numerze WTBR.01.01.00-08-008/09-00. Możemy zlecać  budowę czterech marin w Nowej Soli, Bytomiu Odrzańskim, Cigacicach, Frankfurcie nad Odrą oraz dwóch  statków.
grudzień 2011r. -  oddanie do użytku portu w Cigacicach – prawdziwie europejski standard
27 kwietnia 2012r. – do trzech razy sztuka i jest wykonawca statków - podpisanie umowy ze Stocznią Koźle i Januszkowice. I choć przetargi były międzynarodowe, wygrały polskie stocznie.
luty 2012r. – oddanie do użytku II etapu portu w Nowej Soli – marina gotowa dla małych jednostek pływających… wpływają i duże: Swiss Coral, Excellence Corall, z zaplecza portu korzystają nowosolanie i turyści.
7 lipca 2012r. – historyczna chwila dla małej nadodrzańskiej gminy, uroczyste oddanie do użytku portu w Bytomiu Odrzańskim. Burza na niebie i nie tylko - superfeta dla mieszkańców miasta i gości.
wrzesień 2011r. - wrzesień 2012r.  – szukamy zewnętrznego operatora naszych jednostek – niestety nikt nie widzi ,,interesu” w zarządzaniu nasza flotą.
19 grudnia 2012r. – powołanie  przez gminy  Stowarzyszenia Odra dla turystów – operatora Laguny i Zefira. 
16 lipca 2013r. – wodowanie statku Laguna (port macierzysty Nowa Sól) w Stoczni  Januszkowice.
29 lipca 2013r. – wodowanie statku Zefir (port macierzysty Krosno Odrzańskie) w Stoczni Koźle.
14 września 2013r. – wypłynięcie statku Zefir ze stoczni w Koźlu do portu w Nowej Soli – na swoją siostrę Lagunę  statek Zefir poczeka jeszcze dwa tygodnie.